poezii
v3
 

Agonia - Ateliere Artistice | Reguli | Mission Contact | Înscrie-te
poezii poezii poezii poezii poezii
poezii
armana Poezii, Poezie deutsch Poezii, Poezie english Poezii, Poezie espanol Poezii, Poezie francais Poezii, Poezie italiano Poezii, Poezie japanese Poezii, Poezie portugues Poezii, Poezie romana Poezii, Poezie russkaia Poezii, Poezie

Articol Comunităţi Concurs Eseu Multimedia Personale Poezie Presa Proză Citate Scenariu Special Tehnica Literara

Poezii Rom�nesti - Romanian Poetry

poezii


 


Texte de acelaşi autor


Traduceri ale acestui text
0

 Comentariile membrilor


print e-mail
Vizionări: 3162 .



Scriitor in intuneric
presa [ ]
articol aparut in Jurnalul National

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
de [Secret ]

2005-11-16  |     | 



Scriitor in intuneric
de Tiberiu Lovin


Simpatic, talentat, vorbaret ca un parlamentar in plina verva, cu umor insa si o pofta nebuna de viata. Cam atat poti spune despre Victor Petrache intr-o propozitie. Viata lui insa este un adevarat roman, iar primele fragmente au fost cuprinse in cele doua volume scrise in Penitenciarul Margineni. Imagini rupte din traiul de sase ani din spatele gratiilor, muscate uneori cu scurte momente din libertate.

Are un stil care te cucereste. Se lasa intrerupt, revine, comunica si nu are nici o retinere fata de gardianul care ne insoteste. Petrache stie ca peste jumatate de an va fi eliberat si nu-i mai pasa. Oricum toti angajatii puscariei il respecta si-l dau de exemplu. "Este un detinut exemplar. De aceea are si unele libertati...", ne-a explicat un agent de ce Victor Petrache merge deseori neinsotit prin labirintul din spatele zidurilor cu sarma ghimpata.

BODYGUARD. Revolutia l-a lasat insa fara loc de munca, iar centura neagra la karate l-a ajutat sa ajunga bodyguardul lui Diamandescu, cel care a fost colonel in politie, apoi a fost mutat ca sef al corpului de securitate la Ambasada Romana din Franta. "Deci nasol", il compatimeste fals fostul om care-l proteja. "M-a rugat insa sa am grija de fiul sau, Claudiu Diamandescu, fiind platit in continuare tot de tatal sau. Numai ca dupa un an fiul colonelului a fost arestat pentru o chestie cu masini furate", ne-a povestit artistul scurta trecere prin meseria de bodyguard. Atunci a cunoscut multi capi ai lumii interlope, fapt care l-a ajutat oarecum in afacerile pe viitor. In acest scandal cu masinile au fost arestate 58 de persoane, iar singurul cercetat si lasat in libertate a fost Victor. "Eu nu stiam prea multe ce se intampla. Claudiu disparea o saptamana si aparea cu o masina noua. Pe mine nu ma interesa ce face. De unde era sa stiu daca a cumparat-o sau nu?", s-a intrebat retoric Petrache.

MILIARDARUL RISIPITOR. Norocul nu l-a parasit pe Petrache. A fost angajat pe functia de director la fabrica de mobila Conpet. Loc din care a plecat si si-a deschis o galerie de arta impreuna cu un rus. In "Cortina de fier a presupusei morale" – prima sa carte, spune ca a aflat ca partenerul sau era un spion rus care facea trafic cu arme si a iesit din afacere. Victor nu a abandonat ideea de a se implica in afaceri. Si-a facut o firma de constructii, a inceput sa scoata bani frumosi, s-a extins, iar la un moment dat avea 45 de masini, dintre care doua pe care le conducea cu randul. Autoturisme de lux, evident. "Domnule, nimeni nu se poate imbogati fara sa faca o magarie. Exista insa doua vorbe aici la puscarie: pestele de la cap se impute si doar fraierii ajung la inchisoare", ne-a explicat Petrache cum de a ajuns dupa gratii. A facut o singura greseala. O eroare de 12 miliarde de lei la compensarile cu Electrica, iar banii nu s-au invartit asa cum ar fi trebuit. Partnerii de afaceri au intarziat cu plata, iar Victor s-a trezit in arestul Politiei Ploiesti. Si-a amintit ca dupa prima noapte petrecuta acolo a batut la usa sa faca un dus. I s-a explicat insa ca programul de baie este o singura data pe saptamana, circa cinci minute. "Acasa aveam femeie platita cu 500 de dolari pe luna sa ma spele in fiecare zi, iar in arest si chiar la penitenciar nu am voie nici sa ma spal singur", zambeste scriitorul.

CARTI & EXPOZITII. Dupa gratii, Victor Petrache s-a plictisit ingrozitor si s-a apucat de ceea ce stie mai bine: sa realizeze diferite sculpturi. A avut chiar si doua expozitii personale. Mai mult, detinutul si-a amintit ca are talent la scris si a scos doua carti de memorii din puscarie. Tiparite frumos, imbracate elegant, in cateva sute de volume fiecare editie. Sunt scrise cu talent, dar autorul nu este foarte convins ca merita complimente. "Tot ce am scris a fost trait pe pielea mea si nu mi-a fost usor sa ma adaptez. Trebuie sa te resemnezi, pentru ca altfel nu rezisti psihic. Nenorocirea din puscarie este ca sunt conditii de trai inumane", ne-a marturisit Victor Petrache, cu un amestec de revolta si tristete in glas. Peste sase luni scriitorul va fi eliberat conditionat. Si va continua sa scrie, dar nu in in intuneric. El a mai iesit patru zile cu invoire si a concluzionat ca lumea a innebunit de tot.

SCULPTORUL LUI CEAUSESCU
La 45 de ani, Victor nu-si arata varsta decat prin firele de par incaruntite, care par tepi de arici inmuiati in vopsea. Privirea este ca o minge de ping-pong intr-o continua alergare de la un colt la celalalt al camerei. Daca te-ai intrerupt o secunda din sirul intrebarilor de spart gheata, artistul-detinut iti poate spune in cateva fraze toata viata lui sau poti ramane ore in sir sa termini un pachet de tigari pana spune stop povestii sale. "Am fost unul din cei 36 de sculptori in brigada speciala a lui Ceausescu. Cum am ajuns acolo? Simplu. Am dat un examen si gata... am fost angajat. Pai, tot ce vedeti la Casa Poporului a fost facut de noi", isi aminteste fostul student de la Institutul de Arte Plastice din Timisoara. "Luam 20.000 de lei salariu pe vremea aceea. Eram rasfatati, ce pot sa spun? Iar nea Nicu si tovarasa Elena sunt asa cum spune lumea. Eu am asistat la multe fapte de-ale lor care m-au blocat, iar el era un patriot. Gesturi de o generozitate exagerata", spune Victor, care a continuat cu episoade de acest fel.

.  | index










 
poezii poezii poezii poezii poezii poezii
poezii
poezii Casa Literaturii, poeziei şi culturii. Scrie şi savurează articole, eseuri, proză, poezie clasică şi concursuri. poezii
poezii
poezii  Căutare  Agonia - Ateliere Artistice  

Reproducerea oricăror materiale din site fără permisiunea noastră este strict interzisă.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net

E-mail | Politică de publicare şi confidenţialitate

Top Site-uri Cultura - Join the Cultural Topsites!